Blog

De textieldruk is terug in Twente en de rek is er nog lang niet uit

  |   Nieuws   |   Geen reacties

Naam: Color 4 Cotton, Enschede
Omzet: 1,6 miljoen
Opgericht: 2016
Activiteit: bedrukken gepersonaliseerde textiel
Werknemers: 12

 

Verleden
Henk Greftenhuis (62) uit Enschede is oprichter van Color 4 Cotton. Greftenhuis begon ooit als chemisch analist in het laboratorium bij salademaker Johma, zette daarna een zeefdrukkerij op, heeft nog steeds een groothandel in relatiegeschenken (Araco, 37 werknemers) en speelt met Color 4 Coton in op de vraag naar bedrukt, gepersonaliseerd textiel in kleine oplages.

Twente kent een lange geschiedenis in het bedrukken van textiel: Texoprint (Boekelo), Lakatex (Goor), KTV (Eibergen) en Hatefa (Haaksbergen) waren succesvol tot in de jaren 90. Toen gingen deze conventionele bedrukkers vrij snel na elkaar failliet, of deden zelf de deur op slot. Color 4 Cotton maakt gebruik van digitale druktechniek, alsmede inkjettechnologie, en brengt daarmee een tak van industrie die nagenoeg verdwenen was uit Twente terug naar de regio. Textielbedrukken in Twente loont weer, omdat er door de digitale techniek geen omstelkosten meer zijn. „We zitten in een enorme groeimarkt”, zegt Greftenhuis.

 

Heden
Color 4 Cotton investeerde circa vier miljoen euro in het laten bouwen van een textieldrukpers die aan de specificaties van het bedrijf voldoet, en in de aanschaf van een standaard pers. Specialiteit is het bedrukken van handdoeken en badlakens met afbeeldingen die de klant aanlevert. Dat kan een foto van een voetbalteamteam zijn, maar – om bij de sport te blijven – ook een handdoek met naam en rugnummer van de speler en een afdruk van dienst hoofd. „In China moet je vanaf 5.000 stuks bestellen en is de levertijd vier maanden”, zegt Greftenhuis. „Wij leveren binnen twee weken en bij ons vanaf de oplage van één handdoek.”Color 4 Cotton zit nog in de fase van start-up, maar bedrukt volgens Greftenhuis met een dienst van twee ploegen nu al tussen de 5000 en 6000 handdoeken per week. „De maximum capaciteit ligt op 20.000 handdoeken per week, dus er zit nog rek in.

 

Toekomst
De ambities zijn groot. Greftenhuis: „We komen dit jaar uit op een omzet van 1,6 miljoen euro en die moet volgend jaar verdubbelen. Dan hebben we een verkoopteam opgetuigd en werken we in drie ploegen. We zijn op zoek naar een strategische partner, een partij die over verkoopkanalen beschikt en wil investeren in verdere groei. Voor de verdere toekomst liggen er door deze nieuwe digitale druktechniek mogelijkheden om de kledingindustrie terug te halen naar West-Europa. Met de techniek die wij hier gebruiken, zou je ook kleding kunnen bedrukken en robots zouden die kledingstukken in elkaar kunnen naaien. Robots die dekbedden en tassen kunnen naaien, zijn er al.”

 

 

Droomopdracht
Droomopdracht? „Die hebben we al gehad”, zegt Dave Corporaal (31), directeur van Color 4 Cotton. „Adidas plaatste bij ons een mooie order. We praten nu ook met een bedrijf, dat de licenties heeft van tal van bekende popgroepen, zoals de Rolling Stones. Ook daar ligt nog een grote markt.”

 

Object: Levensechte vloerbedekking
De hal bij Color 4 Cotton is gestoffeerd met vloerbedekking, die oogt als een weg met kasseien met in het hart een putdeksel. De vloerbedekking illustreert de mogelijkheden van de nieuwe textieldruktechniek, die ook Color 4 Cotton gebruikt. „De textiel is zo levensecht dat onze schoonmaakster er al water over had gegooid om een steentjes te schrobben”, zegt Dave Corporaal. Greftenhuis: „De mogelijkheden van deze digitale druktechniek zijn ongekend groot. Wij bedrukken handdoeken en tassen, ook vloerbedekking kan dus én kleding. Er wordt nu wereldwijd al 17 miljard vierkante meter per jaar bedrukt en daarvan slechts 20 procent digitaal. Dat digitale aandeel groeit met 20 procent per jaar. Deze techniek verandert de markt; door de korte levertijden, hoeven afnemers minder voorraad aan te houden. Dat maakt het aantrekkelijk.”

 

Bron: Tubantia

Nog geen reacties

Sorry, the comment form is closed at this time.